loading...
فـقـــط عکـس عکـس عکـس
YAS بازدید : 709 نظرات (0)

مرتضی پاشایی

 

wWw.YASYAS.tk

 


«مرتضی پاشایی» معتقد است خواننده*های جوان برای ورود به این عرصه چاره*ای به جز تاثیر پذیری از فضاهای پرطرفدار بازار موسیقی ندارند:
«مشهور شدن با محبوب شدن فرق دارد...»


موسیقی ما – بهمن بابازاده: شاید هم او درست می*گوید. نمی*شود با قاطعیت گفت صحبت*هایش درست یا غلط است. ولی در کل ماجرای بازار موسیقی پاپ رفته رفته به جریان*های جالب و قابل توجهی رسیده. هیچکس جرات خرق عادت*های بزرگ ندارد و همه سعی می*کنند از فضاهای موجود و تثبیت شده، ورود کنند. هیچکس قدرت آن ریسک بزرگ را ندارد که جریان ساز شود. ترس از شکست، نبود ابزارهای مناسب تبلیغاتی و بد سلیقه بار آمدن مخاطب موسیقی شاید عمده دلایلی باشد که مخاطبان، عمدتا در برابر اتفاق*های جدید و نو، واکنش آن چنانی*ای نشان ندهند. حالا این وسط یک «شهرام شکوهی»*ای هم می*آید و با یک خرق عادت، همه بازار را به سلطه خودش در می*آورد. به هر حال استثنا*ها در همه زمینه*ها هستند و خواهند بود. «مرتضی پاشایی» هم دلایل خودش را دارد به هر حال.

  • آلبومت بالاخره منتشر شده و قطعا واکنش*هایی هم در مورد تو در این مدت بوده. بازخوردهای آلبوم همانی بوده که فکرش را می*کردی؟
تا حدودی بله. عده*ای هم که همیشه در حال انتقاد هستند و در مورد بهترین آثار هم نظر منفی دارند.

 

  • نقد شدن را دوست نداری؟
اتفاقا من بسیار آدم انتقاد پذیری هستم هیچوقت از نقد شدن واهمه*ای نداشتم.


 

  • پس اگر این طور است دوست دارم جوابم را بدهی. از تو به عنوان جدید*ترین نسخه از موج «شادمهر ایسم» در ایران یاد می*شود. این برچسب اذیت*ات نمی*کند؟
ببین موسیقی آن خواننده*ای که اسمش را بردی قطعا در کار بسیاری از هنرمندانی که حتی جنس صدایشان شبیه شادمهر هم نبوده تاثیر زیادی داشته و دارد. این را من چند باری در گفت***ای دیگر هم گفته*ام و نمی*دانم چرا تا این حد این مسئله در بین دوستان روزنامه نگار حساس شده. کلا تاثیر گذاری موسیقی شادمهر بر کلیت موسیقی ایران را نمی*شود کتمان کرد.

 

  • ولی این دلیل نمی*شود وقتی یک سبک و نوع خوانش طرفدار پیدا می*کند، خواننده*ها هم بروند و از آن پیروی کنند و سعی کنند مخاطبان نسخه اصلی این سبک را به سمت خودشان بیاورند.
خیلی*ها بودند که به شادمهر نزدیک و نزدیک*تر شدند و حتی مقلد او لقب گرفتند و دسته*ای هم بودند که از این نوع موسیقی تاثیر پذیری داشتند و سراغ سبک و سیاق خودشان رفتند. ولی من از آن دسته*ای بودم که قطعا تاثیر پذیری از این سبک داشته*ام و شادمهر حضوری پررنگ در ناخودآگاه ذهن من داشته. ولی خوب از یک جا به بعد استایل و سبک خودم را بالاخره پیدا کردم و دیگر از این فضا فاصله گرفتم.


 

  • من منظورم این است که اگر این سبک مخاطب دارد، نسخه اصلی هم دارد. چه دلیلی دارد پیروان این سبک بیایند این وسط؟
حرفت درست است ولی این مخاطب است که انتخاب می*کند. تو نمی*توانی به کسی بگویی چیزی را که تو دوست داری خوب نیست.

 

  • جالب اینجاست که هواداران محسن یگانه هم به تو انگ تقلید از این خواننده را می*زنند! کسی که خودش...
طبعیتا آثار محسن را دوست دارم. به هر حال قطعا آن*ها قابلیت*هایی را داشته*اند که حالا مردم دوستشان دارند.

 

  • ادامه روند کاری تو قرار است در چه مسیری باشد؟ تو راه خودت را ادامه می*دهی و دنبال مهر و امضایی یا نه این تاثیر پذیری همین طور دنباله دار خواهد بود؟
همیشه به این فکر می*کنم که آثارم جوری باشد که حتی کسانی که کلام*ام را نمی*فه*مند و هر جای دنیا زندگی می*کنند بتوانند با موسیقی من ارتباط برقرار کنند. یا بهتر است اینگونه بگویم که دوست دارم با زبان موسیقی*ام با همه ارتباط برقرار کنم. من اصلا دنبال این نیستم که از اعتبار کسی استفاده کنم. کار*هایم را به سبکی که دوست دارم تولید می*کنم و منتشر می*کنم. من راه زیادی هنوز پیش رو دارم. از الان نمی*توانم درباره آینده صحبت کنم. خیلی چیز*ها باید مشخص شوند تا من بتوانم تصمیم*ام را بگیرم.

 

  • «هویت» به حلقه گمشده هنرمندان جوان در بازار موسیقی کشور تبدیل شده. یعنی کسی سعی نمی*کند چیزی خلق کند و عمدتا دنبال استفاده از فضاهای دستمالی شده هستند که مردم اغلب دوستشان داشته*اند. این آرام آرام به یک بحران تبدیل نمی*شود؟
تو خودت در بطن ماجرایی و قطعا از دید سرزنش این جمله*ها را به من نمی*گویی ولی به این هم توجه کن این حلقه گمشده که تو از آن حرف می*زنی، آن قدر*ها هم تعریف درستی ندارد.

 

  • تعریف درست «هویت»، مهر و امضا دار بودن کارهای یک هنرمند است. مثل هویتی که شهرام شکوهی در آثارش رسیده.
خوب این هویتی که تو از آن حرف می*زنی را شاید نشود به مخاطب موسیقی ربط داد. او کاری را دوست دارد که از آن لذت ببرد. بتواند با آن همذات پن اری کند و ملودی*اش حال او را خوب کند. تو برای جا انداختن سبک و هویت جدید باید ابزار ش را هم داشته باشی. ما واقعا ابزار این فرهنگ سازی را داریم؟

 

  • اگر هم نداشته باشیم من فکر نمی*کنم دلیلی داشته باشد از علائق مخاطب موسیقی به یک سبک استفاده کنیم. «چون مردم از فلانی خوششان آمده ما هم مثل او بخوانیم». این رفتار زیادی یک طرفه نیست؟...
ببین مشهور شدن با محبوب شدن فرق دارد. محبوبیت و ماندگار شدن برای من خیلی مهم است و برای آن و رسیدن به آن تلاش می*کنم. اجازه بدهید در این مورد که تو می*گویی هم مردم اظهار نظر کنند نه من.

 

  • برنامه*ای برای شروع اجراهای زنده*ات داری؟
قرار است آبان در تهران روی سن برویم ولی خودم همیشه در برابر این سوال لفظ «اوایل پائیز» را استفاده می*کنم که اگر تاریخمان عقب و جلو شد بدقول نشده باشم. «پیمان عیسی*زاده» هم ارکس*تر من را رهبری خواهد کرد.

 

  • اجرای زنده تو خیلی چیز*ها را می*تواند ثابت کند. قبول داری؟

حتما همین طور است. امیدوارم بتوانم با یک اجرای خوب، همه مجهولات را از بین ببریم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بروزترین سایت عکس ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 845
  • کل نظرات : 453
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 158
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 129
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 305
  • بازدید ماه : 1,384
  • بازدید سال : 37,228
  • بازدید کلی : 2,631,920
  • کدهای اختصاصی
    عکس بازیگران 91
    آپدیت نود 32
    آپدیت: 16 بهمن 92

    Username: TRIAL-0105049390
    Password: sn2h53a7km

    Username: TRIAL-0105049427
    Password: s2mp4sh5nd

    Username: TRIAL-0105049457
    Password: umn395bckc

    Username: TRIAL-0105049306
    Password: s399exvxj3

    Username: TRIAL-0105048033
    Password: a64j35dd26

    Username: TRIAL-0105047994
    Password: t2r23vm5bu

    Username: TRIAL-0105047959
    Password: afvrj6s5ss

    Username: TRIAL-0105047900
    Password: smtvjtucnf